De Training

De warming up begint altijd met wat lichte rek- en strekoefeningen, maar daarna worden al gauw de spieren flink opgewarmd. Vaak worden de borstspieren en de buikspieren flink getraind. Dit kan worden gecombineerd met een conditietraining (hardlopen, bokspringen, vallen, springen).

Training

De warming up begint altijd met wat lichte rek- en strekoefeningen, maar daarna worden al gauw de spieren flink opgewarmd. Vaak worden de borstspieren en de buikspieren flink getraind. Dit kan worden gecombineerd met een conditietraining (hardlopen, bokspringen, vallen, springen). Ook de armen en de benen worden getraind. Omdat kempo zo laag georiënteerd is moeten de beenspieren In de warming up worden ook wel basistechnieken zoals weringen, stoten en trappen herhaaldelijk uitgevoerd. Tot slot wordt de warming up ook gebruikt voor het testen van de buikspieren en het harden van ledematen.

Technieken tijdens de training
Tijdens de training worden allerlei technieken geoefend. Soms al tijdens de warming up. We kennen verschillende manieren om technieken te oefenen. De basistechnieken kunnen apart worden geoefend, maar er zijn ook lopen (taikyoku's) waarin bepaalde technieken herhaald worden. Een stap verder in de kempo zijn de Saifa's, geordende bewegingen die aanvallen van denkbeeldige tegenstanders pareren.

Mes-en stokweringen worden meestal geoefend met tegenstanders. Natuurlijk zijn er ook technieken waarin met tegenstanders wordt getraind. Er zijn allerlei verdedigingen die bestaan uit reeksen handelingen. Daarnaast zijn er technieken om aanvallen met messen, stokken of zwaarden af te weren. Er zijn ook vele bevrijdingstechnieken die geoefend worden.

Sparren
Technieken kun je door en door trainen, vervolgens weet je dan allerlei handelingen uit te voeren, maar hoe zit het met die technieken in de snelheid van het gevecht? En hoe ga je om met pijn en vermoeidheid in een gevecht? Met sparren simuleer je geen gevecht, maar wordt er echt gevochten met een tegenstander.

Bij het vrije sparren mogen alleen de borst, buik, schouders en armen geraakt worden (en soms het hoofd, maar dit mag alleen aangetikt worden). Er zijn ook vormen van sparren waarin afspraken met elkaar worden gemaakt over de uit te voeren handelingen. Deze afspraken kunnen gaan over één wering, maar ook over een reeks handelingen tussen twee (of meerdere) tegenstanders.